Trening her og der

Hepp folkens,

Lenge siden sist, ikke at dere har savnet meg. Har sett på besøkstallene på bloggen som har vært like dårlige som valgresultatene til flere av partiene.

Er det en ting som som har gått bra så er det trening. Jeg har vært aktiv med å hva skal vi si, deiliggjøre kroppen min  ytterligere. Trening er sannelig en kamp mot seg selv. Det er som alt annet her i livet,  det går i inntekter og kostnader.

Dagsbehovet til et normalt menneske skal være på ca. 2000 til 2500 kalorier per dag. Får du inn mindre kalorier enn du bruker så holder du både vekten og kanskje helsen i sjakk. Er man flink til å bevege på seg så klarer man å forbrenne det meste , avhengig av hvor høy forbrenning en har. Kan ramse opp mange øvelser på det, men hovedproblemet med treningen er at tiltaket med å trene,  komme seg frem til treningsenteret. Når man er der og har varmet opp så er man bare glad og utfører treningen til fordel for samvittigehten.

300 Pushups i stua

I disse late høstfulle dager hvor man helst vil være inne, er det ekstra vanskelig å komme seg til treningssenteret. En enkel øvesle som kan utføres nesten hvor som helst er Pushups. Denne treningsøvelsen er så bra at det nærmest er perverst. Alt fra bryster, mage, armer og skuldre blir trent . Er du nybegynner eller godt trent, denne øvelsen setter en alltid på prøve.

Men for at en skal ha best nytte av denne øvelsen så sett av 1 time. Ja, du leste riktig, 1 time. Det regner ute, man har dårlig samvittighet, man skulle ha helst ha trent, men så har man ikke ork på å komme seg ut. Da kan man bruke stuegulvet som utgangspunkt.

Det er greit å varme litt opp, dette kan gjøres enten med å rydde og vaske litt i huset eller ved å bevege seg litt frem og tilbake slik at man får i gang pulsen.

Før man begynner er det greit å tenke over hvor mange pushups man klarer å ta. Er det 10,15 eller 20? Uansett så skal man begynne rolig. Klarer man å ta feks 10 så skal man begynne med å ta 5 pushups. Det vil neppe være så vanskelig, men det er bare for å starte kroppen. Så skal man ta 2 til 3 minutters pause, men maks 5 min. Det høres kanskje lenge ut, men tanken er at hvis du tar 5 pushups hvert 5. minutt så er du oppe i 60 pushups etter en time. Føler man for å ta kortere pauser og flere pushups så er det fullt mulig. Jeg klarte å komme opp i 300 pushups etter 60 min, det var en meget god dag og jeg var i ekte mullah form. Jeg var støl i alle mulige deler av kroppen dagene etterpå.  Har aldri klart å gjenta bedriften, nærmeste har vært 240 etter det.

Bilde er hentet fra nettet.

Uansett, det er en fin måte å trene hjemme, rydde eller få lest noe i pausene. Om man vil variere med å spre bena, bredre tak er opptil en selv avhengig av form. Tilsvarende metode kan også benyttes med situps.

Her er et link til en webside som rasmer opp mange gode hjemmeøvelser. Berta her er syk trent, og ikke minst spiller på sine store fordeler, men øvelsene er faktisk meget gode, http://www.bodyrock.tv

Vel trening!

Leave a Reply